Thursday 27 February 2020

MODEL PENCERITAAN KELUARGA: BUKU KAJIAN WACANA


MODEL PENCERITAAN NILAI SOSIAL CERITA KANAK-KANAK

KELUARGA

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu bapa saya
Sifat sabar diambil kira
Dugaan besar selalu ada
Dikongsi bersama keluarga

RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT

CERITA BERKAITAN MODEL PENCERITAAN NILAI SOSIAL CERITA KANAK-KANAK BERTAJUK “KELUARGA”

                Nama saya Alim. Saya berusia Sembilan tahun. Saya mempunyai seorang ibu, seorang bapa, seorang abang bernama Imran, seorang kakak bernama Madinah dan seorang adik bernama Aisyah. Saya sangat sayang akan keluarga saya. Setiap hari, saya akan menolong ibu menyiram pokok bunga. Saya juga akan menolong bapa menyapu daun-daun kering dan membersihkan halaman rumah. Kadangkala, saya akan menolong bapa mencuci kereta. Saya dan Aisyah juga suka menolong abang Imran menyusun buku dan surat-surat khabar dan menolong kak Madinah mencuci pinggan. Pada waktu malam, saya akan menolong ibu melipat pakaian. Kebiasaannya, kami sekeluarga akan berkumpul dan menonton televisyen bersama-sama pada waktu malam.

          Ibu dan bapa sentiasa berpesan agar saya menjaga adab dan tingkah laku. Saya sentiasa mengingati pesanan ibu dan bapa.saya akan cuba berkelakuan baik walau ke mana sahaja saya pergi dan dengan siapa sahaja saya berhadapan. Saya sangat sayang akan keluarga yang saya miliki. Mereka tidak pernah mengabaikan kehadiran saya. Ibu, bapa, abang, kakak dan adik merupakan insan yang selalu mendampingi saya setiap waktu. Saya berasa sangat dihargai. Saya sangat bersyukur kepada Tuhan kerana dikurniakan sebuah keluarga yang bahagia. Saya berjanji bahawasanya saya tidak akan melupakan dan tidak akan mensia-siakan keluarga yang saya miliki selagi saya masih bernafas di bumi ini.





No comments:

PROF. DR. N LIKE IG!

Yayyyyy!!! Ada la satu post kita yang Prof. Dr. N Like. Jadila tuuu. Terima Kasih Prof. Dr. N!  Ig: s_iraaarshddd  Jemput follow yer semuaaaaa