Friday 22 November 2019

BBN3402 P. B. KOMPUTER MINGGU 3 (SITI ZAHIRIAH, 197689)




                                   SITI ZAHIRIAH
                                        197689                    



                                   NUR AQILAH                                                                           199325




Nenek dan Datuk
Hari ini Alim dan keluarga akan pulang ke kampung. Alim akan pulang ke kampung nenek dan datuk di Kajang. Alim mempunyai dua nenek dan dua datuk. Nenek dan datuk sebelah ibu Alim tinggal di Kajang. Nenek dan datuk sebelah bapa Alim tinggal di Melaka.
Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.
Setelah 30 minit perjalanan, mereka pun sampai. Alim terus keluar dan mencari-cari ayam dan itik. Alim tidak berjumpa. Alim sedih. Alim marah. Alim menangis. Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung.
Ibu dan bapa pula sibuk mengeluarkan beg dari dalam kereta. Abang Imran dan kak Madinah juga mengangkat beg masing-masing ke dalam rumah nenek dan datuk. Aisyah sibuk mencari permainan yang tertinggal di celah-celah kerusi di dalam kereta. Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi reban.
Cerita di atas menunjukkan bahawa Alim dan keluarganya pernah pulang ke kampung sebelum ini. Alim serta adik beradiknya tahu bahawa nenek dan datuk mereka tinggal di Kajang dan Melaka. Malah, Alim masih ingat bahawa kampung nenek dan atuk mempunyai ayam dan itik. Keluarga Alim juga dianggap sebagai keluarga yang mementingkan kekeluargaan memandangkan mereka kerap pulang ke kedua-dua kampung halaman. Alim kelihatan gembira malah didapati tidak sabar untuk bermain dengan binatang ternakan nenek. Hal ini juga jelas apabila Alim sibuk mencari binatang ternakan itu setelah mereka tibanya di kampung. Namun, Alim kelihatan resah apabila tidak berjumpa dengan binatang yang dicari. Hal ini merujuk kepada perbuatan Alim yang tidak tentu hala emosinya. Misalnya, “Alim sedih. Alim marah. Alim menangis. Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”. Ini menunjukkan bahawa emosi Alim terusik kerana dia tidak berpuas hati. Malah Alim sedih dan marah lalu menagis. Hal ini juga menunjukkan bahawa Alim merasakan seperti tidak lengkap pulang ke kampung jika tidak nampak ayam dan itik.
Nenek dan datuk pula terkejut melihat Alim menangis. Hal ini berkemungkinan sebelum ini, nenek dan datuk tidak pernah lihat Alim menangis dalam keadaan yang sedih dan marah. Nenek dan datuk juga sedih melihat Alim menangis. Persoalan dalam teks diatas merujuk kepada persoalan oleh Alim sendiri iaitu “Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”. Persoalan dalam diri alim agak mengelirukan dirinya kerana dia berkemungkinan tercari-cari ayam dan itik namun seekor pun tidak kelihatan. Persoalan itu masih tidak berjawab lalu Alim sedih dan marah lalu terus menangis. Persoalan daripada pihak nenek dan datuk iaitu “Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi reban”. Jelas apabila mereka ingin mengetahui mengapa alim menangis dan marah. Teks di atas jelas memaparkan nilai sosial seperti nilai kasih sayang, tanggungjawab, rasional dan kerjasama. Setiap ahli keluarga Alim memainkan peranan yang penting.
“Alim buat apa di sini?,’’tanya nenek dan datuk kepada Alim.
“Ayam dan itik sudah tidak ada!” bisik Alim sambil menangis.
Alim tidak faham mengapa ayam dan itik ada di dalam reban. Alim sangkakan semua ayam dan itik sudah mati. Alim menangis.
“Alim, tengok tu!,” kata nenek sambil menununjuk ke arah sekumpulan ayam dan itik di dalam reban yang baru dibuat oleh datuk. Kelihatan datuk berdiri di hadapan reban yang baharu yang terletak 50 meter dari reban yang lama.
“Kenapa ayam dan itik tinggal di sana?,” Tanya Alim keliru. Alim berjalan dengan nenek kea rah reban baharu. Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.
Perbualan antara Alim dengan nenek serta datuknya di atas menunjukkan bahawa terdapat persoalan dan perujukan. Hal ini jelas terbukti apabila nenek dan datuk bertanya soalan kepada Alim. Misalnya, “Alim buat apa di sini?” dan “kenapa ayam dan itik tinggal di sana?. Kedua-dua soalan ini jelas menunjukkan bahawa nenek dan datuk serta Alim ingin mendapat kepastian. Soalan pertama yang ditanya oleh nenek dan datuk menunjukkan bahawa mereka ingin tahu mengapa Alim menangis dengan bertanyakan soalan yang tidak berkaitan ayam dan itik. Berkemungkinan mereka beranggapan bahawa Alim sakit ataupun lapar sehinggakan Alim menangis. Setelah mendapat jawapan yang diinginkan, barulah nenek dan datuk faham keadaan Alim.Namun, Alim pula masih tidak faham dan masih  sedih dengan keadaan tersebut. Malah, Alim mengandaikan bahawa ayam dan itik sudah mati. Hal ini jelas menunujukkan bahawa Alim sangat sayang akan binatang tersebut lalu dia menangis kekecewaan. Setelah Alim mendapat jawapan tentang ayam dan itik, dia kelihatan gembira semula.Hal ini jelas apabila Alim bermain dengan ayam dan itik dan meninggalkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelahnya. Alim berkemungkinan berpuas hati setelah melihat ayam dan itik dan kedua-dua binatang inilah yang membuatkan dia gembira dan tidak sabar untuk pulang ke kampung.

Setelah puas melihat ayam dan itik, Alim pun masuk ke rumah nenek dan datuk. Alim pandang sekeliling. Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa. Alim sedih. Alim terus menangis. Alim sangkakan rumah dan datuk sudah tiada.
Nenek memujuk Alim. Nenek pegang tangan Alim sambil berjalan keliling rumah sambal bercerita tentang almari, katil, kerusi dan dapur kepada Alim.
Alim berhenti menangis. ALlim duduk di ruang tamu sambal menonoton televisyen bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah.
Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba untuk membantu Alim.
Perenggan di atas pula jelas menunjukkan bahawa Alim gembira dan berpuas hati setelah dapat melihat ayam dan itik. Namun, oleh sebab Alim seorang kanak-kanak istimewa maka kekeliruan Alim terserlah apabila dia masuk ke dalam rumah.
Hal ini merujuk kepada ayat seperti “Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa. Alim sedih. Alim terus menangis. Alim sangkakan rumah dan datuk sudah tiada”. Alim mempunyai keadaan dan perasaan yang tidak stabil, iaitu dia akan keliru pada bila-bila masa. Dia tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku. Ayat di atas menunjukkkan Bahasa Alim keliru apabila keadaan dan susun atur perabot rumah nenek dan datuk nampak berlainan daripada sebelumnya. Hal ini berkemungkinan, sebelum ini Alim tahu susun atur rumah nenek yang tidak berubah. Perasaan Alim menjadi sedih dan dia terus menangis. Perasaan sedih merujuk kepada Alim yang keliru dengan susun atur rumah yang disangkakan bukan rumah nenek dan datuknya.
Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan Bahasa dia seorang yang lemah lembut dan penyayang. Nenek akan cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot dalam rumah tersebut.Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti menangis. Ibu dan bapa Alim juga kelihatan sedih apabila melihat keadaan Alim yang mempunyai perasaan yang bertukar dalam sekelip mata. Hal ini merujuk kepada ayat seperti “Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun mereka cuba untuk menolong Alim”. Ayat ini jelas merujuk keadaan ibu dan bapa Alim dalam keadaan sedih kerana keadaan Alim yang tidak menentu sejak kebelakangan ini. Sejajar dengan itu, sebagai ibu dan bapa Alim yang penyayang, mereka tetap akan cuba menolong Alim dalam setiap keadaan. Hal ini dapat dilihat mempunyai nilai kasih sayang dan tanggunngjawab ibu bapa terhadap anak-anak mereka.
Kelihatan dari dapur, Alim ketawa bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah. Mereka ketawa sambal menonoton cerita kartun yang disiarkan di dalam televisyen.
Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di amna ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.
Perenggan di atas jelas menunjukkan nilai kasih sayang dalam keluarga Alim. Abang Imran, Kk Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan gembira bersama-sama. Walaupun kadangkala emosi Alim tidak menentu. Alim pula kelihata gembira dan berpuas hati setelah dapat melihat sendiri ayam dan iitk nenek yang berada dalam reban. Malah, Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu. Alim merujuk ayam dan itik nenek dengan reban. Hal ini kerana pada mulanya dia tidak berjumpa dengan binatang tersebut dan akhirnya mendapat tahu bahawa semua binatang berada dalam reban.
Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita social di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya. Ibu dan bapa mempunyai nilai kekeluargaan. Nenek dan datuk mempunyai nilai kasih sayang, ambil berat, rasional, tanggungjawab, ikhlas, jujur, baik hati dan kekeluargan. Malah, Alim sendiri mempunyai nilai social yang dipelajarinya setiap hari.Alim akan merujuk ahli keluarganya dalam memeahami setiap nilai dan cuba untuk bersosial dengan ahli keluarganya. Nilai sosial ini penting dalam kehidupan Alim yang tidak faham dan harus diingatkan setiap masa.



Bil.
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris (chitchat.com)
Bahasa Inggeris
1.      
Hari ini Alim dan keluarga akan pulang ke kampung.
Today Alim and family will return to village.
Today Alim and family will return to village.
2.     
Alim akan pulang ke kampung nenek dan datuk di Kajang.
Alim will return to grandmother's village and grandfather in Kajang.
Alim will return to his grandparents village in Kajang.
3.     
Alim mempunyai dua nenek dan dua datuk.
Religious have two grandmother and two grandfathers.
Alim have two grandmother and two grandfathers.
4.     
Nenek dan datuk sebelah ibu Alim tinggal di Kajang.
Grandmother and grandfather side Alim's mother lives in Kajang.
Grandmother and grandfather side Alim's mother lives in Kajang.
5.     
Nenek dan datuk sebelah bapa Alim tinggal di Melaka.
Grandmother and grandfather side Alim's father lives in Malacca.
Grandmother and grandfather side Alim's father lives in Malacca.
6.     
Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung.
Religious cannot wait to return to village.
Alim cannot wait to return to village.
7.     
Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan datuk di kampung.
Alim want play with chicken and grandmother duck and grandfather in village.
Alim want to play with his grandparent’s chicken and duck at village.
8.     
Setelah 30 minit perjalanan, mereka pun sampai.
After 30 minutes journey, they also reach.
They arrived after 30 minutes journey.
9.     
Alim terus keluar dan mencari-cari ayam dan itik.
Alim keep coming out and searches chicken and duck.
Alim keep coming out and searches chicken and duck.
10.  
Alim tidak berjumpa.
Religious had not seen.
Alim had not found.
11.   
Alim sedih.
Sad religious.
Alim was sad.
12.  
Alim marah.
Religious angry.
Alim was angry.
13.  
Alim menangis.
Religious cry.
Alim was cry.
14.  
Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung.
Religious do not know why chicken and duck there has been no in village.
Alim do not know why chicken and duck there has been not in village.
15.  
Ibu dan bapa pula sibuk mengeluarkan beg dari dalam kereta.
Parents on the other hand busy issuing bag from within car.
Parents are busy putting bags out from car.
16.  
Abang Imran dan kak Madinah juga mengangkat beg masing-masing ke dalam rumah nenek dan datuk.
Abang Imran and Madinah sister also take up respective bags into grandmother house and grandfather.
Imran and Madinah also lifting up their bags into grandparents house.
17.  
Aisyah sibuk mencari permainan yang tertinggal di celah-celah kerusi di dalam kereta.
Aisyah is busy find game that left among chair in car.
Aisyah is busy finding toy that left between carseat.
18.  
Nenek dan datuk berlari mendapatkan alim yang sedang menangis di tepi reban.
Grandmother and grandfather running to get religious who is crying by coop.
Grandmother and grandfather running to get Alim who is crying by coop.
19.  
Cerita di atas menunjukkan bahawa Alim dan keluarganya pernah pulang ke kampung sebelum ini.
Story above showed that Alim and his family have gone back to village earlier.
Story above showed that Alim and his family had gone back to their village before this.
20. 
Alim serta adik beradiknya tahu bahawa nenek dan datuk mereka tinggal di Kajang dan Melaka.
Religious and the siblings know that grandmother and their grandfather stay in Kajang and Malacca.
Alim and his siblings know that their grandmother and their grandfather stay in Kajang and Malacca.
21.  
Malah, Alim masih ingat bahawa kampung nenek dan atuk mempunyai ayam dan itik.
In fact, Alim still remember that grandmother's village and grandfather have chicken and duck.
In fact, Alim still remember that at his grandparents house have chicken and duck.
22. 
Keluarga Alim juga dianggap sebagai keluarga yang mementingkan kekeluargaan memandangkan mereka kerap pulang ke kedua-dua kampung halaman.
Religious Family also considered as family that emphasize family as they often return to both homeland.
Alim’s family also considered as family that emphasize family as they often return to both homeland.
23. 
Alim kelihatan gembira malah didapati tidak sabar untuk bermain dengan binatang ternakan nenek.
Religious seemed happy in fact found cannot wait to play with grandmother livestock.
Alim seemed happy and cannot wait to play with grandmother livestock.
24. 
Hal ini juga jelas apabila Alim sibuk mencari binatang ternakan itu setelah mereka tibanya di kampung.
This case also clear when Alim busy searching the livestock after they arrival of in village.
This is clearly visible when Alim busy searching the livestock after they arrived at village.
25. 
Namun, Alim kelihatan resah apabila tidak berjumpa dengan binatang yang dicari.
However, Alim look restless when not see animal sought.
However, Alim look restless when not see animal sought.
26. 
Hal ini merujuk kepada perbuatan Alim yang tidak tentu hala emosinya.
This case refer to Alim's action that wildly his emotion.
This case refer to Alim's action that wildly his emotion.
27. 
Misalnya, “Alim sedih. Alim marah. Alim menangis. Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”.
For Example, "Sad religious. Religious angry. Religious cry. Religious do not know why chicken and duck there has been no in village".
For Example, "Alim felt sad. Alim felt angry. Alim cry. Alim do not know why chicken and duck there has been not in village".
28. 
Ini menunjukkan bahawa emosi Alim terusik kerana dia tidak berpuas hati.
This show that Alim's emotion teasing because he dissatisfied.
This show that Alim's emotion teasing because he dissatisfied.
29. 
Malah Alim sedih dan marah lalu menangis.
In fact Alim sad and angry and cry.
In fact Alim sad and angry and cry.
30. 
Hal ini juga menunjukkan bahawa Alim merasakan seperti tidak lengkap pulang ke kampung jika tidak nampak ayam dan itik.
This case also indicated that Alim feels like incomplete return to village if do not see chicken and duck.
This case also indicated that Alim feels like incomplete return to village if do not see chicken and duck.
31.  
Nenek dan datuk pula terkejut melihat Alim menangis.
Grandmother and grandfather on the other hand was shocked to see Alim cries.
Grandmother and grandfather on the other hand was shocked to see Alim cries.
32. 
Hal ini berkemungkinan sebelum ini, nenek dan datuk tidak pernah lihat Alim menangis dalam keadaan yang sedih dan marah.
This case likely previously, grandmother and grandfather never seen Alim cries in condition that is sad and angry.
This case likely previously, grandmother and grandfather never seen Alim cries in condition that is sad and angry.
33. 
Nenek dan datuk juga sedih melihat Alim menangis.
Grandmother and grandfather also depressed see Alim cries.
Grandmother and grandfather also depressed see Alim cries.
34. 
Persoalan dalam teks diatas merujuk kepada persoalan oleh Alim sendiri iaitu “Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”.
Issue in above text referred to issue by Alim himself namely "Religious do not know why chicken and duck there has been no in village".
Issue in text above referred to issue by Alim himself that is "Alim do not know why chicken and duck there has been no in village".
35. 
Persoalan dalam diri alim agak mengelirukan dirinya kerana dia berkemungkinan tercari-cari ayam dan itik namun seekor pun tidak kelihatan.
Issue in his quite confusing religious self because he likely groping for chicken and duck however a also does not appear.
Issue in his quite confusing religious self because he likely groping for chicken and duck however a also does not appear.
36. 
Persoalan itu masih tidak berjawab lalu Alim sedih dan marah lalu terus menangis.
The issue still unanswered and Alim sad and angry and continue to cry.
The issue still unanswered and Alim sad and angry and continue to cry.
37. 
Persoalan daripada pihak nenek dan datuk iaitu “Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi reban”.
Issue from parties grandmother and grandfather namely "Grandmother and grandfather running to get Alim who is crying by coop".
Issue from parties grandmother and grandfather namely "Grandmother and grandfather running to get Alim who is crying by coop".
38. 
Jelas apabila mereka ingin mengetahui mengapa alim menangis dan marah.
Clearly when they inquisitive why religious cry and angry.
Clearly when they inquisitive why Alim cry and angry.
39. 
Teks di atas jelas memaparkan nilai sosial seperti nilai kasih sayang, tanggungjawab, rasional dan kerjasama.
Text above clearly displaying social value like value of love, responsibility, rational and cooperation.
Text above clearly displaying social value like value of love, responsibility, rational and cooperation.
40. 
Setiap ahli keluarga Alim memainkan peranan yang penting.
Every religious family member play role that is important.
Every family members plays the important role.
41
“Alim buat apa di sini?,’’tanya nenek dan datuk kepada Alim.
"Alim do what here?,''asking grandmother and grandfather to Alim.
"Alim what are you doing here?,''ask Alom’s grandparents.
42
“Ayam dan itik sudah tidak ada!” bisik Alim sambil menangis.
"Chicken and duck had there has been no!" whisper Alim tearfully.
"Chicken and duck are no longer here!”. Said Alim while crying.
43
Alim sangkakan semua ayam dan itik sudah mati.
Religious suspicious all chickens and duck already dead.
Alim thought all chickens and duck already dead.
44
Alim menangis.
Religious cry.
Alim cry.
45
“Alim, tengok tu!,” kata nenek sambil menunjuk ke arah sekumpulan ayam dan itik di dalam reban yang baru dibuat oleh datuk.
"Religious , see that!," said grandmother as show towards a group of chicken and duck in coop that newly made by grandfather.
"Alim , see that!," said grandmother as show towards a group of chicken and duck in coop that newly made by grandfather.
46
Kelihatan datuk berdiri di hadapan reban yang baharu yang terletak 50 meter dari reban yang lama.

Look grandfather stand before coop that is new located 50 metres from coop that long.
Look grandfather stand before coop that is new located 50 metres from coop that long.
47
“Kenapa ayam dan itik tinggal di sana?,” Tanya Alim keliru
"Why chicken and duck live there?," Ask Alim confused
"Why chicken and duck live there?," Ask Alim confused
48
Alim berjalan dengan nenek ke arah reban baharu.
Religious walk with grandmother to new coop direction.
Alim walk with grandmother to new coop direction.
49
Alim berhenti menangis.
Religious stop crying.
Alim stop crying.
50
Alim tersenyum melihat ayam dan itik.
Religious smiled to see chicken and duck.
Alim smiled seeing chicken and duck.
51
Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.

Religious disregard grandmother and grandfather that standing next to Alim.
Alim ignoring grandmother and grandfather that standing next to him.
52
Perbualan antara Alim dengan nenek serta datuknya di atas menunjukkan bahawa terdapat persoalan dan perujukan
Conversation between Alim with his grandmother and grandfather above showed that there is issue and reference
Conversation between Alim with his grandmother and grandfather above showed that there is issue and reference
53
Hal ini jelas terbukti apabila nenek dan datuk bertanya soalan kepada Alim.
Issue clear proven when grandmother and grandfather ask questions to Alim.
Issue clear proven when grandmother and grandfather ask questions to Alim.
54
Misalnya, “Alim buat apa di sini?” dan “kenapa ayam dan itik tinggal di sana?.
For Example, "Alim do what here?" and "why chicken and duck live there?.
For Example, "Alim what are you doing here?" and "why chicken and duck live there?.

Kedua-dua soalan ini jelas menunjukkan bahawa nenek dan datuk serta Alim ingin mendapat kepastian.
Both questions clear show that grandmother and grandfather and Alim would like to get confirmation.
Both questions clear show that grandmother and grandfather and Alim would like to get confirmation.
55
Soalan pertama yang ditanya oleh nenek dan datuk menunjukkan bahawa mereka ingin tahu mengapa Alim menangis dengan bertanyakan soalan yang tidak berkaitan ayam dan itik.
First question asked by grandmother and grandfather show that they curious why Alim cries by asking about unrelated question chicken and duck.
First question asked by grandmother and grandfather show that they curious why Alim cries by asking about unrelated question chicken and duck.
56
Berkemungkinan mereka beranggapan bahawa Alim sakit ataupun lapar sehinggakan Alim menangis.
Likely they think that Alim ill or hungry until Alim cries.
Likely they think that Alim are sick or hungry until makes he cries.
57
Setelah mendapat jawapan yang diinginkan, barulah nenek dan datuk faham keadaan Alim.
After get the answer desirednew grandmother and grandfather understand Alim's condition.
After get the answer desired, grandmother and grandfather just understand Alim's condition.
58
Namun, Alim pula masih tidak faham dan masih  sedih dengan keadaan tersebut.
However, Alim on the other hand still do not understand and still depressed with the condition.
However, Alim on the other hand still do not understand and still depressed with the condition.
59
Malah, Alim mengandaikan bahawa ayam dan itik sudah mati.
In fact, Alim implies that chicken and duck already dead.
In fact, Alim implies that chicken and duck already dead.
60
Hal ini jelas menunjukkan bahawa Alim sangat sayang akan binatang tersebut lalu dia menangis kekecewaan.
Issue clear show that Alim very dear will the animal and he cry disappointment.
This is clearly show that Alim loves the animal and he cry disappointment.
61
Setelah Alim mendapat jawapan tentang ayam dan itik, dia kelihatan gembira semula.
After Alim gets replies on chicken and duck, he seemed happy again.
After Alim gets replies on chicken and duck, he seemed happy again.
62
Hal ini jelas apabila Alim bermain dengan ayam dan itik dan meninggalkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelahnya.
Issue clear when Alim plays with chicken and duck and leave grandmother and grandfather that standing next to him.
Issue clear when Alim plays with chicken and duck and leave grandmother and grandfather that standing next to him.
63
Alim berkemungkinan berpuas hati setelah melihat ayam dan itik dan kedua-dua binatang inilah yang membuatkan dia gembira dan tidak sabar untuk pulang ke kampung.
Alim likely satisfied after seeing chicken and duck and both animals that make him happy and cannot wait to return to village.
Alim likely satisfied after seeing chicken and duck and both animals that make him happy and cannot wait to return to village.
64
Setelah puas melihat ayam dan itik, Alim pun masuk ke rumah nenek dan datuk.
After have seen enough chicken and duck, Alim also enter to grandmother house and grandfather.
After satisfied looking for chicken and duck, Alim enter to his grandparents house.
65
Alim pandang sekeliling.
Religious look around.
Alim look around.
66
Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa.
Religious so confused see grandmother house condition and grandfather that are different than usual.
Religious so confused see grandmother house condition and grandfather that are different than usual.
67
Alim sedih.
Sad religious.
Alim sad.
68
Alim terus menangis.
Alim continue to cry.
Alim continue to cry.
69
Alim sangkakan rumah dan datuk sudah tiada.

Religious suspicious house and grandfather had no.
Alim wonder grandfather was not at home.
70
Nenek memujuk Alim
Grandmother persuade Alim
Grandmother persuade Alim
71
Nenek pegang tangan Alim sambil berjalan keliling rumah sambil bercerita tentang almari, katil, kerusi dan dapur kepada Alim.

Alim's handheld grandmother and walk around and house talk about cupboardbedchair and kitchen to Alim.
Alim's hold grandmother’s hand and walk around the house while talk about cupboard, bed, chair and kitchen to Alim.
72
Alim berhenti menangis.
Religious stop crying.

73
ALlim duduk di ruang tamu sambal menonoton televisyen bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah.
Religious sit in sambal living room watch television with Abang ImranMadinah Kak and Aisyah.

74
Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini.
Parents and grandmother and sad grandfather see Alim's behaviour today.

75
Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab
They are surprised why suddenly Alim cries without cause

76
Namun, mereka cuba untuk membantu Alim.

However, they attempting to help Alim.

77
Perenggan di atas pula jelas menunjukkan bahawa Alim gembira dan berpuas hati setelah dapat melihat ayam dan itik.
Paragraph above on the other hand clear show that Alim happy and satisfied after getting see chicken and duck.

78
Namun, oleh sebab Alim seorang kanak-kanak istimewa maka kekeliruan Alim terserlah apabila dia masuk ke dalam rumah.

However, because Alim a special children so Alim's confusion is outstanding when she entered into house.

79
Hal ini merujuk kepada ayat seperti “Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa.
This case refer to sentence like "Religious so confused see grandmother house condition and grandfather that are different than usual.

80
Alim sedih.
Sad religious.

81
Alim terus menangis.
Alim continue to cry.

82
Alim sangkakan rumah dan datuk sudah tiada”.
Religious suspicious house and grandfather had no".

83
Alim mempunyai keadaan dan perasaan yang tidak stabil, iaitu dia akan keliru pada bila-bila masa.
Religious have condition and feeling that are unstable, namely he will be confused at anytime.

84
Dia tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku.
He would never satisfied if a the change happen.

85
Ayat di atas menunjukkkan Bahasa Alim keliru apabila keadaan dan susun atur perabot rumah nenek dan datuk nampak berlainan daripada sebelumnya.
Sentence above menunjukkkan Bahasa Alim confused when circumstances and grandmother house furniture layout and grandfather seems to be different than previously.

86
Hal ini berkemungkinan, sebelum ini Alim tahu susun atur rumah nenek yang tidak berubah.
This case likelypreviously Alim knows grandmother house layout that unchanged.

87
Perasaan Alim menjadi sedih dan dia terus menangis
Alim's feeling becomes sad and he continue to cry

88
Perasaan sedih merujuk kepada Alim yang keliru dengan susun atur rumah yang disangkakan bukan rumah nenek dan datuknya.
Sad feelings refer to Alim that confused with house layout expected not his grandmother house and grandfather.

89
Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan Bahasa dia seorang yang lemah lembut dan penyayang.
Grandmother character in story this show Bahasa he someone gentle and caring.

90
Nenek akan cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot dalam rumah tersebut.
Grandmother will try to persuade Alim by telling stories in detail on every furniture in the house.

91
Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti menangis

This case also likely grandmother's voice that is soft could provide peace in Alim's heart and make Alim stop crying

92
Ibu dan bapa Alim juga kelihatan sedih apabila melihat keadaan Alim yang mempunyai perasaan yang bertukar dalam sekelip mata.
Parents Alim also appears sad to see Alim's condition with feeling that change blink of an eye.

93
Hal ini merujuk kepada ayat seperti “Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini.



This case refer to sentence like "Parents and grandmother and sad grandfather see Alim's behaviour today.

94
Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab.
They are surprised why suddenly Alim cries without cause.

95
Namun mereka cuba untuk menolong Alim”.
However they try to help Alim".

96
Ayat ini jelas merujuk keadaan ibu dan bapa Alim dalam keadaan sedih kerana keadaan Alim yang tidak menentu sejak kebelakangan ini
This sentence obvious reference Alim's condition of parents in grief because Alim's condition that uncertain recently

97
Sejajar dengan itu, sebagai ibu dan bapa Alim yang penyayang, mereka tetap akan cuba menolong Alim dalam setiap keadaan.
Parallel therefore, as Alim's parents that are caring, they still will try to help Alim in every condition.

98
Hal ini dapat dilihat mempunyai nilai kasih sayang dan tanggunngjawab ibu bapa terhadap anak-anak mereka.

Hal visible has value of love and tanggunngjawab parents towards their children.

99
Kelihatan dari dapur, Alim ketawa bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah.
Shows from kitchen, Alim laughs with Abang ImranMadinah Kak and Aisyah.

100
Mereka ketawa sambal menonoton cerita kartun yang disiarkan di dalam televisyen.

They laugh menonoton sambal cartoon story broadcasted in television.

101
Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat.
Village environment that is different than usual make Alim closer family.

102
Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam.
Alim knows in amna chicken and duck and chicken coop.

103
Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.
Religious also know where chicken coop that is new.

104
Perenggan di atas jelas menunjukkan nilai kasih sayang dalam keluarga Alim.
Paragraph above clear demonstrate value of love in Alim's family.

105
Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik.
Abang ImranMadinah Kak and Aisyah serves Alim's action well.

106
Mereka kelihatan gembira bersama-sama
They seemed happy together

107
Walaupun kadangkala emosi Alim tidak menentu.
Though sometimes Alim's emotion uncertain.

108
Alim pula kelihatan gembira dan berpuas hati setelah dapat melihat sendiri ayam dan iitk nenek yang berada dalam reban.
Religious on the other hand seemed happy and satisfied after getting see for oneself chicken and iitk grandmother that in coop.

109
Malah, Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.
In fact, Alim also know where chicken coop that is new.

110
Alim merujuk ayam dan itik nenek dengan reban.
Religious refer chicken and grandmother duck with coop.

111
Hal ini kerana pada mulanya dia tidak berjumpa dengan binatang tersebut dan akhirnya mendapat tahu bahawa semua binatang berada dalam reban.
Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita social di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya.
This case because initially he does not see the animal and finally found out that all animals in coop.

112
Ibu dan bapa mempunyai nilai kekeluargaan. Nenek dan datuk mempunyai nilai kasih sayang, ambil berat, rasional, tanggungjawab, ikhlas, jujur, baik hati dan kekeluargaan.
Parents has family valuesGrandmother and grandfather has value of lovecarerationalresponsibilitysincerehonestkind and family.

113
Malah, Alim sendiri mempunyai nilai sosial yang dipelajarinya setiap hari.
In fact, Alim himself has social value that learned by him every day.

114
Alim akan merujuk ahli keluarganya dalam memeahami setiap nilai dan cuba untuk bersosial dengan ahli keluarganya.
Alim will refer his family member in memeahami every value and try to socialize with his family member.

115
Nilai sosial ini penting dalam kehidupan Alim yang tidak faham dan harus diingatkan setiap masa.
This social value is important in Alim's life that did not understand and should be reminded all along.



No comments:

PROF. DR. N LIKE IG!

Yayyyyy!!! Ada la satu post kita yang Prof. Dr. N Like. Jadila tuuu. Terima Kasih Prof. Dr. N!  Ig: s_iraaarshddd  Jemput follow yer semuaaaaa