197689
NUR AQILAH 199325
Nenek dan Datuk
Hari
ini Alim dan keluarga akan pulang ke kampung. Alim akan pulang ke kampung nenek
dan datuk di Kajang. Alim mempunyai dua nenek dan dua datuk. Nenek dan datuk
sebelah ibu Alim tinggal di Kajang. Nenek dan datuk sebelah bapa Alim tinggal
di Melaka.
Alim
tidak sabar untuk pulang ke kampung. Alim ingin bermain dengan ayam dan itik
nenek dan datuk di kampung.
Setelah
30 minit perjalanan, mereka pun sampai. Alim terus keluar dan mencari-cari ayam
dan itik. Alim tidak berjumpa. Alim sedih. Alim marah. Alim menangis. Alim
tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung.
Ibu
dan bapa pula sibuk mengeluarkan beg dari dalam kereta. Abang Imran dan kak
Madinah juga mengangkat beg masing-masing ke dalam rumah nenek dan datuk.
Aisyah sibuk mencari permainan yang tertinggal di celah-celah kerusi di dalam
kereta. Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi
reban.
Cerita
di atas menunjukkan bahawa Alim dan keluarganya pernah pulang ke kampung
sebelum ini. Alim serta adik beradiknya tahu bahawa nenek dan datuk mereka
tinggal di Kajang dan Melaka. Malah, Alim masih ingat bahawa kampung nenek dan
atuk mempunyai ayam dan itik. Keluarga Alim juga dianggap sebagai keluarga yang
mementingkan kekeluargaan memandangkan mereka kerap pulang ke kedua-dua kampung
halaman. Alim kelihatan gembira malah didapati tidak sabar untuk bermain dengan
binatang ternakan nenek. Hal ini juga jelas apabila Alim sibuk mencari binatang
ternakan itu setelah mereka tibanya di kampung. Namun, Alim kelihatan resah
apabila tidak berjumpa dengan binatang yang dicari. Hal ini merujuk kepada perbuatan
Alim yang tidak tentu hala emosinya. Misalnya, “Alim sedih. Alim marah. Alim
menangis. Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”. Ini
menunjukkan bahawa emosi Alim terusik kerana dia tidak berpuas hati. Malah Alim
sedih dan marah lalu menagis. Hal ini juga menunjukkan bahawa Alim merasakan
seperti tidak lengkap pulang ke kampung jika tidak nampak ayam dan itik.
Nenek
dan datuk pula terkejut melihat Alim menangis. Hal ini berkemungkinan sebelum
ini, nenek dan datuk tidak pernah lihat Alim menangis dalam keadaan yang sedih
dan marah. Nenek dan datuk juga sedih melihat Alim menangis. Persoalan dalam
teks diatas merujuk kepada persoalan oleh Alim sendiri iaitu “Alim tidak tahu
mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”. Persoalan dalam diri alim agak
mengelirukan dirinya kerana dia berkemungkinan tercari-cari ayam dan itik namun
seekor pun tidak kelihatan. Persoalan itu masih tidak berjawab lalu Alim sedih
dan marah lalu terus menangis. Persoalan daripada pihak nenek dan datuk iaitu “Nenek
dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi reban”. Jelas
apabila mereka ingin mengetahui mengapa alim menangis dan marah. Teks di atas
jelas memaparkan nilai sosial seperti nilai kasih sayang, tanggungjawab,
rasional dan kerjasama. Setiap ahli keluarga Alim memainkan peranan yang
penting.
“Alim
buat apa di sini?,’’tanya nenek dan datuk kepada Alim.
“Ayam
dan itik sudah tidak ada!” bisik Alim sambil menangis.
Alim
tidak faham mengapa ayam dan itik ada di dalam reban. Alim sangkakan semua ayam
dan itik sudah mati. Alim menangis.
“Alim,
tengok tu!,” kata nenek sambil menununjuk ke arah sekumpulan ayam dan itik di
dalam reban yang baru dibuat oleh datuk. Kelihatan datuk berdiri di hadapan
reban yang baharu yang terletak 50 meter dari reban yang lama.
“Kenapa
ayam dan itik tinggal di sana?,” Tanya Alim keliru. Alim berjalan dengan nenek
kea rah reban baharu. Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan
itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.
Perbualan
antara Alim dengan nenek serta datuknya di atas menunjukkan bahawa terdapat
persoalan dan perujukan. Hal ini jelas terbukti apabila nenek dan datuk
bertanya soalan kepada Alim. Misalnya, “Alim buat apa di sini?” dan “kenapa
ayam dan itik tinggal di sana?. Kedua-dua soalan ini jelas menunjukkan bahawa
nenek dan datuk serta Alim ingin mendapat kepastian. Soalan pertama yang
ditanya oleh nenek dan datuk menunjukkan bahawa mereka ingin tahu mengapa Alim
menangis dengan bertanyakan soalan yang tidak berkaitan ayam dan itik.
Berkemungkinan mereka beranggapan bahawa Alim sakit ataupun lapar sehinggakan
Alim menangis. Setelah mendapat jawapan yang diinginkan, barulah nenek dan
datuk faham keadaan Alim.Namun, Alim pula masih tidak faham dan masih sedih dengan keadaan tersebut. Malah, Alim
mengandaikan bahawa ayam dan itik sudah mati. Hal ini jelas menunujukkan bahawa
Alim sangat sayang akan binatang tersebut lalu dia menangis kekecewaan. Setelah
Alim mendapat jawapan tentang ayam dan itik, dia kelihatan gembira semula.Hal
ini jelas apabila Alim bermain dengan ayam dan itik dan meninggalkan nenek dan
datuk yang berdiri di sebelahnya. Alim berkemungkinan berpuas hati setelah
melihat ayam dan itik dan kedua-dua binatang inilah yang membuatkan dia gembira
dan tidak sabar untuk pulang ke kampung.
Setelah
puas melihat ayam dan itik, Alim pun masuk ke rumah nenek dan datuk. Alim
pandang sekeliling. Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang
berlainan daripada biasa. Alim sedih. Alim terus menangis. Alim sangkakan rumah
dan datuk sudah tiada.
Nenek
memujuk Alim. Nenek pegang tangan Alim sambil berjalan keliling rumah sambal
bercerita tentang almari, katil, kerusi dan dapur kepada Alim.
Alim
berhenti menangis. ALlim duduk di ruang tamu sambal menonoton televisyen
bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah.
Ibu
bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan
kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab. Namun, mereka cuba untuk membantu
Alim.
Perenggan
di atas pula jelas menunjukkan bahawa Alim gembira dan berpuas hati setelah
dapat melihat ayam dan itik. Namun, oleh sebab Alim seorang kanak-kanak
istimewa maka kekeliruan Alim terserlah apabila dia masuk ke dalam rumah.
Hal
ini merujuk kepada ayat seperti “Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek
dan datuk yang berlainan daripada biasa. Alim sedih. Alim terus menangis. Alim
sangkakan rumah dan datuk sudah tiada”. Alim mempunyai keadaan dan perasaan
yang tidak stabil, iaitu dia akan keliru pada bila-bila masa. Dia tidak akan
berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku. Ayat di atas menunjukkkan
Bahasa Alim keliru apabila keadaan dan susun atur perabot rumah nenek dan datuk
nampak berlainan daripada sebelumnya. Hal ini berkemungkinan, sebelum ini Alim
tahu susun atur rumah nenek yang tidak berubah. Perasaan Alim menjadi sedih dan
dia terus menangis. Perasaan sedih merujuk kepada Alim yang keliru dengan susun
atur rumah yang disangkakan bukan rumah nenek dan datuknya.
Watak
nenek dalam cerita ini menunjukkan Bahasa dia seorang yang lemah lembut dan
penyayang. Nenek akan cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci
tentang setiap perabot dalam rumah tersebut.Hal ini juga berkemungkinan suara
nenek yang lembut dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan
Alim berhenti menangis. Ibu dan bapa Alim juga kelihatan sedih apabila melihat
keadaan Alim yang mempunyai perasaan yang bertukar dalam sekelip mata. Hal ini
merujuk kepada ayat seperti “Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat
kelakuan Alim hari ini. Mereka hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa
sebab. Namun mereka cuba untuk menolong Alim”. Ayat ini jelas merujuk keadaan
ibu dan bapa Alim dalam keadaan sedih kerana keadaan Alim yang tidak menentu
sejak kebelakangan ini. Sejajar dengan itu, sebagai ibu dan bapa Alim yang
penyayang, mereka tetap akan cuba menolong Alim dalam setiap keadaan. Hal ini
dapat dilihat mempunyai nilai kasih sayang dan tanggunngjawab ibu bapa terhadap
anak-anak mereka.
Kelihatan
dari dapur, Alim ketawa bersama Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah. Mereka
ketawa sambal menonoton cerita kartun yang disiarkan di dalam televisyen.
Suasana
kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat.
Alim tahu di amna ayam dan itik dan reban ayam. Alim juga tahu di mana reban
ayam yang baharu.
Perenggan
di atas jelas menunjukkan nilai kasih sayang dalam keluarga Alim. Abang Imran,
Kk Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan
gembira bersama-sama. Walaupun kadangkala emosi Alim tidak menentu. Alim pula
kelihata gembira dan berpuas hati setelah dapat melihat sendiri ayam dan iitk
nenek yang berada dalam reban. Malah, Alim juga tahu di mana reban ayam yang
baharu. Alim merujuk ayam dan itik nenek dengan reban. Hal ini kerana pada
mulanya dia tidak berjumpa dengan binatang tersebut dan akhirnya mendapat tahu
bahawa semua binatang berada dalam reban.
Rumusannya,
nilai sosial terkandung dalam cerita social di atas jelas terpapar dalam diri
Alim dan keluarganya. Ibu dan bapa mempunyai nilai kekeluargaan. Nenek dan
datuk mempunyai nilai kasih sayang, ambil berat, rasional, tanggungjawab,
ikhlas, jujur, baik hati dan kekeluargan. Malah, Alim sendiri mempunyai nilai
social yang dipelajarinya setiap hari.Alim akan merujuk ahli keluarganya dalam memeahami
setiap nilai dan cuba untuk bersosial dengan ahli keluarganya. Nilai sosial ini
penting dalam kehidupan Alim yang tidak faham dan harus diingatkan setiap masa.
Bil.
|
Bahasa Melayu
|
Bahasa Inggeris (chitchat.com)
|
Bahasa Inggeris
|
1.
|
Hari ini Alim dan keluarga akan pulang ke kampung.
|
Today Alim
and family will return to village.
|
Today Alim and family will return to
village.
|
2.
|
Alim akan pulang ke kampung nenek dan datuk di
Kajang.
|
Alim will
return to grandmother's village and grandfather in Kajang.
|
Alim will return to his grandparents
village in Kajang.
|
3.
|
Alim mempunyai dua nenek dan dua datuk.
|
Religious
have two grandmother and two grandfathers.
|
Alim have two grandmother and two
grandfathers.
|
4.
|
Nenek dan datuk sebelah ibu Alim tinggal di
Kajang.
|
Grandmother
and grandfather side Alim's mother lives in Kajang.
|
Grandmother and grandfather side Alim's
mother lives in Kajang.
|
5.
|
Nenek dan datuk sebelah bapa Alim tinggal di
Melaka.
|
Grandmother
and grandfather side Alim's father lives in Malacca.
|
Grandmother and grandfather side Alim's
father lives in Malacca.
|
6.
|
Alim tidak sabar untuk pulang ke kampung.
|
Religious
cannot wait to return to village.
|
Alim cannot wait to return to
village.
|
7.
|
Alim ingin bermain dengan ayam dan itik nenek dan
datuk di kampung.
|
Alim want
play with chicken and grandmother duck and grandfather in village.
|
Alim want to play with his
grandparent’s chicken and duck at village.
|
8.
|
Setelah 30 minit perjalanan, mereka pun sampai.
|
After 30
minutes journey, they also reach.
|
They arrived after 30 minutes
journey.
|
9.
|
Alim terus keluar dan mencari-cari ayam dan itik.
|
Alim keep
coming out and searches chicken and duck.
|
Alim keep coming out and searches
chicken and duck.
|
10.
|
Alim tidak berjumpa.
|
Religious
had not seen.
|
Alim had not found.
|
11.
|
Alim sedih.
|
Sad
religious.
|
Alim was sad.
|
12.
|
Alim marah.
|
Religious
angry.
|
Alim was angry.
|
13.
|
Alim menangis.
|
Religious
cry.
|
Alim was cry.
|
14.
|
Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada
di kampung.
|
Religious do
not know why chicken and duck there has been no in village.
|
Alim do not know why chicken and
duck there has been not in village.
|
15.
|
Ibu dan bapa pula sibuk mengeluarkan beg dari
dalam kereta.
|
Parents on
the other hand busy issuing bag from within car.
|
Parents are busy putting bags out
from car.
|
16.
|
Abang Imran dan kak Madinah juga mengangkat beg
masing-masing ke dalam rumah nenek dan datuk.
|
Abang Imran
and Madinah sister also take up respective bags into grandmother house and
grandfather.
|
Imran and Madinah also lifting up
their bags into grandparents house.
|
17.
|
Aisyah sibuk mencari permainan yang tertinggal di
celah-celah kerusi di dalam kereta.
|
Aisyah is
busy find game that left among chair in car.
|
Aisyah is busy finding toy that
left between carseat.
|
18.
|
Nenek dan datuk berlari mendapatkan alim yang sedang
menangis di tepi reban.
|
Grandmother
and grandfather running to get religious who is crying by coop.
|
Grandmother and grandfather running
to get Alim who is crying by coop.
|
19.
|
Cerita di atas menunjukkan bahawa Alim dan
keluarganya pernah pulang ke kampung sebelum ini.
|
Story above
showed that Alim and his family have gone back to village earlier.
|
Story above showed that Alim and
his family had gone back to their village before this.
|
20.
|
Alim serta adik beradiknya tahu bahawa nenek dan
datuk mereka tinggal di Kajang dan Melaka.
|
Religious
and the siblings know that grandmother and their grandfather stay in Kajang
and Malacca.
|
Alim and his siblings know that
their grandmother and their grandfather stay in Kajang and Malacca.
|
21.
|
Malah, Alim masih ingat bahawa kampung nenek dan
atuk mempunyai ayam dan itik.
|
In fact,
Alim still remember that grandmother's village and grandfather have chicken
and duck.
|
In fact, Alim still remember that
at his grandparents house have chicken and duck.
|
22.
|
Keluarga Alim juga dianggap sebagai keluarga yang
mementingkan kekeluargaan memandangkan mereka kerap pulang ke kedua-dua
kampung halaman.
|
Religious
Family also considered as family that emphasize family as they often return
to both homeland.
|
Alim’s family also considered as
family that emphasize family as they often return to both homeland.
|
23.
|
Alim kelihatan gembira malah didapati tidak sabar
untuk bermain dengan binatang ternakan nenek.
|
Religious
seemed happy in fact found cannot wait to play with grandmother livestock.
|
Alim seemed happy and cannot wait
to play with grandmother livestock.
|
24.
|
Hal ini juga jelas apabila Alim sibuk mencari
binatang ternakan itu setelah mereka tibanya di kampung.
|
This case
also clear when Alim busy searching the livestock after they arrival of in
village.
|
This is clearly visible when Alim
busy searching the livestock after they arrived at village.
|
25.
|
Namun, Alim kelihatan resah apabila tidak
berjumpa dengan binatang yang dicari.
|
However,
Alim look restless when not see animal sought.
|
However, Alim look restless when not
see animal sought.
|
26.
|
Hal ini merujuk kepada perbuatan Alim yang tidak
tentu hala emosinya.
|
This case
refer to Alim's action that wildly his emotion.
|
This case refer to Alim's action that
wildly his emotion.
|
27.
|
Misalnya, “Alim sedih. Alim marah. Alim menangis.
Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik tidak ada di kampung”.
|
For Example,
"Sad religious. Religious angry. Religious cry. Religious do not know
why chicken and duck there has been no in village".
|
For Example, "Alim felt sad.
Alim felt angry. Alim cry. Alim do not know why chicken and duck there has
been not in village".
|
28.
|
Ini menunjukkan bahawa emosi Alim terusik kerana
dia tidak berpuas hati.
|
This show
that Alim's emotion teasing because he dissatisfied.
|
This show that Alim's emotion teasing
because he dissatisfied.
|
29.
|
Malah Alim sedih dan marah lalu menangis.
|
In fact Alim
sad and angry and cry.
|
In fact Alim sad and angry and cry.
|
30.
|
Hal ini juga menunjukkan bahawa Alim merasakan
seperti tidak lengkap pulang ke kampung jika tidak nampak ayam dan itik.
|
This case
also indicated that Alim feels like incomplete return to village if do not
see chicken and duck.
|
This case also indicated that Alim
feels like incomplete return to village if do not see chicken and duck.
|
31.
|
Nenek dan datuk pula terkejut melihat Alim
menangis.
|
Grandmother
and grandfather on the other hand was shocked to see Alim cries.
|
Grandmother and grandfather on the
other hand was shocked to see Alim cries.
|
32.
|
Hal ini berkemungkinan sebelum ini, nenek dan
datuk tidak pernah lihat Alim menangis dalam keadaan yang sedih dan marah.
|
This case
likely previously, grandmother and grandfather never seen Alim cries in
condition that is sad and angry.
|
This case likely previously,
grandmother and grandfather never seen Alim cries in condition that is sad
and angry.
|
33.
|
Nenek dan datuk juga sedih melihat Alim menangis.
|
Grandmother
and grandfather also depressed see Alim cries.
|
Grandmother and grandfather also
depressed see Alim cries.
|
34.
|
Persoalan dalam teks diatas merujuk kepada
persoalan oleh Alim sendiri iaitu “Alim tidak tahu mengapa ayam dan itik
tidak ada di kampung”.
|
Issue in
above text referred to issue by Alim himself namely "Religious do not
know why chicken and duck there has been no in village".
|
Issue in text above referred to
issue by Alim himself that is "Alim do not know why chicken and duck
there has been no in village".
|
35.
|
Persoalan dalam diri alim agak mengelirukan
dirinya kerana dia berkemungkinan tercari-cari ayam dan itik namun seekor pun
tidak kelihatan.
|
Issue in his
quite confusing religious self because he likely groping for chicken and duck
however a also does not appear.
|
Issue in his quite confusing religious
self because he likely groping for chicken and duck however a also does not
appear.
|
36.
|
Persoalan itu masih tidak berjawab lalu Alim
sedih dan marah lalu terus menangis.
|
The issue
still unanswered and Alim sad and angry and continue to cry.
|
The issue still unanswered and Alim sad
and angry and continue to cry.
|
37.
|
Persoalan daripada pihak nenek dan datuk iaitu
“Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang sedang menangis di tepi
reban”.
|
Issue from
parties grandmother and grandfather namely "Grandmother and grandfather
running to get Alim who is crying by coop".
|
Issue from parties grandmother and
grandfather namely "Grandmother and grandfather running to get Alim who
is crying by coop".
|
38.
|
Jelas apabila mereka ingin mengetahui mengapa
alim menangis dan marah.
|
Clearly when
they inquisitive why religious cry and angry.
|
Clearly when they inquisitive why
Alim cry and angry.
|
39.
|
Teks di atas jelas memaparkan nilai sosial
seperti nilai kasih sayang, tanggungjawab, rasional dan kerjasama.
|
Text above
clearly displaying social value like value of love, responsibility, rational
and cooperation.
|
Text above clearly displaying social
value like value of love, responsibility, rational and cooperation.
|
40.
|
Setiap ahli keluarga Alim memainkan peranan yang
penting.
|
Every
religious family member play role that is important.
|
Every family members plays the
important role.
|
41
|
“Alim buat apa di sini?,’’tanya
nenek dan datuk kepada Alim.
|
"Alim
do what here?,''asking grandmother and grandfather to
Alim.
|
"Alim what are you doing
here?,''ask Alom’s grandparents.
|
42
|
“Ayam dan itik sudah
tidak ada!” bisik Alim sambil menangis.
|
"Chicken and duck had there has been no!" whisper Alim tearfully.
|
"Chicken and duck are no
longer here!”. Said Alim while crying.
|
43
|
Alim sangkakan semua
ayam dan itik sudah mati.
|
Religious suspicious all chickens and duck already dead.
|
Alim
thought all chickens and duck already dead.
|
44
|
Alim menangis.
|
Religious cry.
|
Alim cry.
|
45
|
“Alim, tengok tu!,” kata
nenek sambil menunjuk ke arah sekumpulan ayam dan itik di dalam reban yang
baru dibuat oleh datuk.
|
"Religious , see that!," said grandmother as show towards a
group of chicken and duck in coop that newly made by grandfather.
|
"Alim
, see that!," said grandmother as show towards a group of chicken and
duck in coop that newly made by grandfather.
|
46
|
Kelihatan datuk berdiri
di hadapan reban yang baharu yang terletak 50 meter dari reban yang lama.
|
Look grandfather stand
before coop that is new located 50 metres from coop that long.
|
Look grandfather stand before coop that is new located 50 metres from
coop that long.
|
47
|
“Kenapa ayam dan itik
tinggal di sana?,” Tanya Alim keliru
|
"Why chicken and duck live there?," Ask Alim confused
|
"Why chicken and duck live there?,"
Ask Alim confused
|
48
|
Alim berjalan dengan
nenek ke arah reban baharu.
|
Religious walk with grandmother to new coop direction.
|
Alim walk with grandmother to new coop direction.
|
49
|
Alim berhenti menangis.
|
Religious stop crying.
|
Alim stop crying.
|
50
|
Alim tersenyum melihat
ayam dan itik.
|
Religious smiled to see
chicken and duck.
|
Alim smiled seeing chicken and duck.
|
51
|
Alim tidak mengendahkan
nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.
|
Religious disregard grandmother and grandfather that standing next to Alim.
|
Alim ignoring grandmother and grandfather that
standing next to him.
|
52
|
Perbualan antara Alim
dengan nenek serta datuknya di atas menunjukkan bahawa terdapat persoalan dan
perujukan
|
Conversation between Alim
with his grandmother and grandfather above showed that there is issue and
reference
|
Conversation between Alim with his grandmother and grandfather above
showed that there is issue and reference
|
53
|
Hal ini jelas terbukti
apabila nenek dan datuk bertanya soalan kepada Alim.
|
Issue clear proven when
grandmother and grandfather ask
questions to Alim.
|
Issue clear proven when
grandmother and grandfather ask
questions to Alim.
|
54
|
Misalnya, “Alim buat apa
di sini?” dan “kenapa ayam dan itik tinggal di sana?.
|
For Example, "Alim do what here?" and "why chicken and duck live there?.
|
For Example, "Alim what are you doing here?" and "why chicken and duck live there?.
|
Kedua-dua soalan ini
jelas menunjukkan bahawa nenek dan datuk serta Alim ingin mendapat kepastian.
|
Both questions clear show
that grandmother and grandfather and Alim would like to
get confirmation.
|
Both questions clear show
that grandmother and grandfather and Alim would like to
get confirmation.
|
|
55
|
Soalan pertama yang
ditanya oleh nenek dan datuk menunjukkan bahawa mereka ingin tahu mengapa
Alim menangis dengan bertanyakan soalan yang tidak berkaitan ayam dan itik.
|
First
question asked by grandmother and grandfather show that they curious why Alim
cries by asking about unrelated question chicken and duck.
|
First question asked by grandmother and grandfather
show that they curious why Alim cries by asking about unrelated question
chicken and duck.
|
56
|
Berkemungkinan mereka beranggapan
bahawa Alim sakit ataupun lapar sehinggakan Alim menangis.
|
Likely they
think that Alim ill or hungry until Alim cries.
|
Likely they think that Alim are
sick or hungry until makes he cries.
|
57
|
Setelah mendapat jawapan
yang diinginkan, barulah nenek dan datuk faham keadaan Alim.
|
After get
the answer desired, new grandmother and grandfather understand Alim's condition.
|
After get the answer desired,
grandmother and grandfather just understand Alim's condition.
|
58
|
Namun,
Alim pula masih tidak faham dan masih
sedih dengan keadaan tersebut.
|
However, Alim on
the other hand still do not understand and still depressed with the
condition.
|
However, Alim on the other hand still do not understand and still depressed with the condition.
|
59
|
Malah,
Alim mengandaikan bahawa ayam dan itik sudah mati.
|
In fact, Alim implies that chicken and
duck already dead.
|
In fact, Alim implies that chicken and duck already dead.
|
60
|
Hal
ini jelas menunjukkan bahawa Alim sangat sayang akan binatang tersebut lalu
dia menangis kekecewaan.
|
Issue clear show that Alim very dear will the animal and he cry disappointment.
|
This is clearly show that Alim loves the animal and he cry
disappointment.
|
61
|
Setelah
Alim mendapat jawapan tentang ayam dan itik, dia kelihatan gembira semula.
|
After Alim gets replies
on chicken and duck, he seemed happy again.
|
After Alim gets replies on chicken and duck, he seemed happy
again.
|
62
|
Hal
ini jelas apabila Alim bermain dengan ayam dan itik dan meninggalkan nenek
dan datuk yang berdiri di sebelahnya.
|
Issue clear when Alim plays with chicken and duck and leave grandmother and grandfather that standing
next to him.
|
Issue clear when Alim plays with chicken and duck and leave
grandmother and grandfather that standing next to him.
|
63
|
Alim
berkemungkinan berpuas hati setelah melihat ayam dan itik dan kedua-dua
binatang inilah yang membuatkan dia gembira dan tidak sabar untuk pulang ke
kampung.
|
Alim likely satisfied after seeing
chicken and duck and both animals that make him happy and cannot wait to
return to village.
|
Alim likely satisfied after seeing chicken and duck and both
animals that make him happy and cannot wait to return to village.
|
64
|
Setelah
puas melihat ayam dan itik, Alim pun masuk ke rumah nenek dan datuk.
|
After have seen enough chicken and
duck, Alim also enter to grandmother house and grandfather.
|
After satisfied looking for chicken and duck, Alim enter to
his grandparents house.
|
65
|
Alim
pandang sekeliling.
|
Religious look around.
|
Alim look around.
|
66
|
Alim
jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada
biasa.
|
Religious so
confused see grandmother house condition and grandfather that
are different than usual.
|
Religious so confused see grandmother house condition and
grandfather that are different than usual.
|
67
|
Alim
sedih.
|
Sad religious.
|
Alim sad.
|
68
|
Alim
terus menangis.
|
Alim continue to
cry.
|
Alim continue to cry.
|
69
|
Alim
sangkakan rumah dan datuk sudah tiada.
|
Religious suspicious house and grandfather had no.
|
Alim wonder
grandfather was not at home.
|
70
|
Nenek
memujuk Alim
|
Grandmother persuade Alim
|
Grandmother persuade Alim
|
71
|
Nenek
pegang tangan Alim sambil berjalan keliling rumah sambil bercerita tentang
almari, katil, kerusi dan dapur kepada Alim.
|
Alim's handheld grandmother and walk
around and house talk about cupboard, bed, chair and kitchen to Alim.
|
Alim's hold grandmother’s hand and walk around the house while
talk about cupboard, bed, chair and kitchen to Alim.
|
72
|
Alim
berhenti menangis.
|
Religious stop
crying.
|
|
73
|
ALlim
duduk di ruang tamu sambal menonoton televisyen bersama Abang Imran, Kak
Madinah dan Aisyah.
|
Religious sit
in sambal living room watch television with Abang Imran, Madinah Kak
and Aisyah.
|
|
74
|
Ibu
bapa serta nenek dan datuk sedih melihat kelakuan Alim hari ini.
|
Parents and grandmother and sad grandfather see Alim's behaviour today.
|
|
75
|
Mereka
hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab
|
They are surprised why suddenly Alim cries without cause
|
|
76
|
Namun,
mereka cuba untuk membantu Alim.
|
However, they attempting
to help Alim.
|
|
77
|
Perenggan
di atas pula jelas menunjukkan bahawa Alim gembira dan berpuas hati setelah
dapat melihat ayam dan itik.
|
Paragraph above on the other
hand clear show that Alim happy and satisfied after getting see chicken and duck.
|
|
78
|
Namun,
oleh sebab Alim seorang kanak-kanak istimewa maka kekeliruan Alim terserlah
apabila dia masuk ke dalam rumah.
|
However, because Alim a special children so
Alim's confusion is outstanding when
she entered into house.
|
|
79
|
Hal
ini merujuk kepada ayat seperti “Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek
dan datuk yang berlainan daripada biasa.
|
This case refer
to sentence like "Religious so
confused see grandmother house
condition and grandfather that
are different than usual.
|
|
80
|
Alim
sedih.
|
Sad religious.
|
|
81
|
Alim
terus menangis.
|
Alim continue to
cry.
|
|
82
|
Alim
sangkakan rumah dan datuk sudah tiada”.
|
Religious suspicious house and grandfather had no".
|
|
83
|
Alim
mempunyai keadaan dan perasaan yang tidak stabil, iaitu dia akan keliru pada
bila-bila masa.
|
Religious have condition and feeling that are unstable, namely he will be confused at anytime.
|
|
84
|
Dia
tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku.
|
He would never satisfied if a the change happen.
|
|
85
|
Ayat
di atas menunjukkkan Bahasa Alim keliru apabila keadaan dan susun atur
perabot rumah nenek dan datuk nampak berlainan daripada sebelumnya.
|
Sentence above menunjukkkan Bahasa Alim confused when
circumstances and grandmother house
furniture layout and grandfather seems
to be different than previously.
|
|
86
|
Hal
ini berkemungkinan, sebelum ini Alim tahu susun atur rumah nenek yang tidak
berubah.
|
This case likely, previously Alim knows grandmother house layout that unchanged.
|
|
87
|
Perasaan
Alim menjadi sedih dan dia terus menangis
|
Alim's feeling becomes sad and he continue to cry
|
|
88
|
Perasaan
sedih merujuk kepada Alim yang keliru dengan susun atur rumah yang
disangkakan bukan rumah nenek dan datuknya.
|
Sad
feelings refer to Alim that confused with house layout expected
not his grandmother house and grandfather.
|
|
89
|
Watak
nenek dalam cerita ini menunjukkan Bahasa dia seorang yang lemah lembut dan
penyayang.
|
Grandmother character in story this show Bahasa he someone gentle and caring.
|
|
90
|
Nenek
akan cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap
perabot dalam rumah tersebut.
|
Grandmother will
try to persuade Alim by
telling stories in detail on
every furniture in the house.
|
|
91
|
Hal
ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut dapat
memberikan
ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti
menangis
|
This case also
likely grandmother's voice that is soft could
provide peace in Alim's heart and make Alim stop crying
|
|
92
|
Ibu
dan bapa Alim juga kelihatan sedih apabila melihat keadaan Alim yang
mempunyai perasaan yang bertukar dalam sekelip mata.
|
Parents Alim also
appears sad to see Alim's condition with
feeling that change blink
of an eye.
|
|
93
|
Hal
ini merujuk kepada ayat seperti “Ibu bapa serta nenek dan datuk sedih melihat
kelakuan Alim hari ini.
|
This case refer to sentence like
"Parents and grandmother and sad grandfather see Alim's behaviour today.
|
|
94
|
Mereka
hairan kenapa tiba-tiba Alim menangis tanpa sebab.
|
They are surprised why suddenly Alim cries without cause.
|
|
95
|
Namun
mereka cuba untuk menolong Alim”.
|
However they try
to help Alim".
|
|
96
|
Ayat
ini jelas merujuk keadaan ibu dan bapa Alim dalam keadaan sedih kerana
keadaan Alim yang tidak menentu sejak kebelakangan ini
|
This sentence obvious
reference Alim's condition of parents in grief because
Alim's condition that uncertain recently
|
|
97
|
Sejajar
dengan itu, sebagai ibu dan bapa Alim yang penyayang, mereka tetap akan cuba
menolong Alim dalam setiap keadaan.
|
Parallel therefore, as Alim's parents that are caring, they still will try to help Alim in every condition.
|
|
98
|
Hal ini dapat dilihat mempunyai nilai kasih
sayang dan tanggunngjawab ibu bapa terhadap anak-anak mereka.
|
Hal visible has value of love and tanggunngjawab parents towards their children.
|
|
99
|
Kelihatan dari dapur, Alim ketawa bersama Abang
Imran, Kak Madinah dan Aisyah.
|
Shows from kitchen, Alim laughs with Abang Imran, Madinah Kak
and Aisyah.
|
|
100
|
Mereka ketawa sambal
menonoton cerita kartun yang disiarkan di dalam televisyen.
|
They laugh menonoton sambal cartoon
story broadcasted in television.
|
|
101
|
Suasana kampung yang berlainan daripada biasa
membuatkan Alim sekeluarga lebih rapat.
|
Village environment that is different than usual make Alim closer family.
|
|
102
|
Alim tahu di mana ayam dan itik dan reban ayam.
|
Alim knows in amna chicken and duck and chicken coop.
|
|
103
|
Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.
|
Religious also
know where chicken
coop that is new.
|
|
104
|
Perenggan di atas jelas menunjukkan nilai kasih
sayang dalam keluarga Alim.
|
Paragraph above clear demonstrate value of love in Alim's family.
|
|
105
|
Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah melayan
gelagat Alim dengan baik.
|
Abang Imran, Madinah Kak and Aisyah serves Alim's action well.
|
|
106
|
Mereka kelihatan gembira bersama-sama
|
They seemed
happy together
|
|
107
|
Walaupun kadangkala emosi Alim tidak menentu.
|
Though
sometimes Alim's emotion uncertain.
|
|
108
|
Alim pula kelihatan gembira dan berpuas hati
setelah dapat melihat sendiri ayam dan iitk nenek yang berada dalam reban.
|
Religious on
the other hand seemed happy and satisfied after
getting see for oneself chicken and iitk grandmother that in coop.
|
|
109
|
Malah, Alim juga tahu di mana reban ayam yang
baharu.
|
In fact, Alim also
know where chicken
coop that is new.
|
|
110
|
Alim merujuk ayam dan itik nenek dengan reban.
|
Religious refer chicken and grandmother duck with coop.
|
|
111
|
Hal ini kerana pada mulanya dia tidak berjumpa
dengan binatang tersebut dan akhirnya mendapat tahu bahawa semua binatang
berada dalam reban.
Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita
social di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya.
|
This case because initially he does
not see the animal and finally found out that all animals in coop.
|
|
112
|
Ibu dan bapa mempunyai nilai kekeluargaan. Nenek
dan datuk mempunyai nilai kasih sayang, ambil berat, rasional, tanggungjawab,
ikhlas, jujur, baik hati dan kekeluargaan.
|
Parents has family values. Grandmother and grandfather has value of love, care, rational, responsibility, sincere, honest, kind and family.
|
|
113
|
Malah, Alim sendiri mempunyai nilai sosial yang
dipelajarinya setiap hari.
|
In fact, Alim himself has social value that learned by him every day.
|
|
114
|
Alim akan merujuk ahli keluarganya dalam
memeahami setiap nilai dan cuba untuk bersosial dengan ahli keluarganya.
|
Alim will
refer his family member in memeahami every value and try to socialize with his family member.
|
|
115
|
Nilai sosial ini penting dalam kehidupan Alim
yang tidak faham dan harus diingatkan setiap masa.
|
This social value is important in Alim's life that did not understand and should be reminded all along.
|
No comments:
Post a Comment